Rozszyfrowałem „znak Jonasza”!
Zawsze myślałem, że w „znaku Jonasza” chodzi o to, że tak jak prorok był przez trzy dni w brzuchu wielkiej ryby, ale ocalał, tak Pan Jezus będzie we wnętrzu ziemi przez trzy dni a potem zmartwychwstanie –
w dzisiejszej Ewangelii Pan Jezus mówi jednak, że „żaden znak nie będzie dany, prócz znaku Jonasza. Jak bowiem Jonasz stał się znakiem dla mieszkańców Niniwy„…;
i tak sobie myślę, że tutaj nie może chodzić o Jonasza przebywanie we wnętrzu ryby, bo przecież tego mieszkańcy Niniwy nie widzieli – to nie mogło być dla nich znakiem!
W jaki sposób Jonasz staje się znakiem dla mieszkańców Niniwy? – ano może przez to, że sam jeden, z odwagą, uzbrojony tylko w Boże Słowo, idzie do stolicy wrogiego państwa, Asyrii i głosi Boże wezwanie do nawrócenia;
co więcej, wydaje się, że ta myśl jest trafna, bo Pan Jezus pod koniec swojej wypowiedzi do tego się odnosi: do nawoływania, a nie do Jonaszowego siedzenia w brzuchu ryby.
Jeśli widzisz, że ktoś idzie do Ciebie, bez uzbrojenia, sam, pełen Bożej mocy i z odwagą wzywa Cię do nawrócenia, to znaczy, że sprawa jest poważna i warto się nią zająć.
PONIEDZIAŁEK
PIERWSZE CZYTANIE
Ga 4, 22-24. 26-27. 31 – 5, 1
Nie jesteśmy dziećmi niewolnicy, ale wolnej
Czytanie z Listu Świętego Pawła Apostoła do Galatów
Bracia:
Napisane jest, że Abraham miał dwóch synów, jednego z niewolnicy, a drugiego z wolnej. Lecz ten z niewolnicy urodził się tylko według ciała, ten zaś z wolnej – na skutek obietnicy.
Wydarzenia te mają jeszcze sens alegoryczny: niewiasty te wyobrażają dwa przymierza; jedno, zawarte pod górą Synaj, rodzi ku niewoli, a wyobraża je Hagar. Natomiast górne Jeruzalem cieszy się wolnością i ono jest naszą matką.
Wszak napisane jest: «Wesel się, niepłodna, która nie rodziłaś, wykrzykuj z radości, która nie znałaś bólów rodzenia, bo więcej dzieci ma samotna niż ta, która żyje z mężem».
Tak to, bracia, nie jesteśmy dziećmi niewolnicy, ale wolnej. Ku wolności wyswobodził nas Chrystus. A zatem trwajcie w niej i nie poddawajcie się na nowo pod jarzmo niewoli!
Oto słowo Boże.
PSALM RESPONSORYJNY
Ps 113 (112), 1b-2. 3-4. 5a i 6-7 (R.: por. 2a)
Refren: Niech imię Pana będzie pochwalone.
Chwalcie, słudzy Pańscy, *
chwalcie imię Pana.
Niech imię Pana będzie błogosławione *
teraz i na wieki.
Od wschodu aż do zachodu słońca *
niech będzie pochwalone imię Pana.
Pan jest wywyższony ponad wszystkie ludy, *
ponad niebiosa sięga Jego chwała.
Kto jest jak nasz Pan Bóg, *
co w dół spogląda na niebo i na ziemię?
Podnosi z prochu nędzarza *
i dźwiga z gnoju ubogiego.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ
Por. Ps 95 (94), 8a. 7d
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
Nie zatwardzajcie dzisiaj serc waszych,
lecz słuchajcie głosu Pańskiego.
EWANGELIA
Łk 11, 29-32
Znak Jonasza
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza
Gdy tłumy się gromadziły, Jezus zaczął mówić: «To plemię jest plemieniem przewrotnym.
Żąda znaku, ale żaden znak nie będzie mu dany, prócz znaku Jonasza.
Jak bowiem Jonasz stał się znakiem dla mieszkańców Niniwy, tak będzie Syn Człowieczy dla tego plemienia.
Królowa z południa powstanie na sądzie przeciw ludziom tego plemienia i potępi ich;
ponieważ ona z krańców ziemi przybyła słuchać mądrości Salomona, a oto tu jest coś więcej niż Salomon.
Ludzie z Niniwy powstaną na sądzie przeciw temu plemieniu i potępią je; ponieważ oni dzięki nawoływaniu Jonasza się nawrócili, a oto tu jest coś więcej niż Jonasz».
Oto słowo Pańskie.